EXPLORING TEACHERS’ STRATEGIES IN TEACHING READING COMPREHENSION AT MAN 1 HALUT

Nadila Mene, Silvani Umar Ali, Asrul M. Syawal

Abstract


Penelitian ini mendiskripsikan strategi guru pada pembelajaran reading comprehension di MAN I Halut. Tujuan dari penelitian ini. Untuk menemukan strategi-strategi yang digunakan oleh guru bahasa inggris pada pembelajaran reading comprehension di MAN I Halut. Metode  penelitian yang diterapkan di penelitian ini adalah descriptitif qualitative. Penelitian ini diselenggarakan di MAN I Halut. Subjek pada penelitian ini adalah guru bahasa inggris yang mengajar di MAN I Halut.Teknik pengumpulan data diperoleh dari data interview. Data dianalisis dengan teknik penurunan data, pemaparan data, dan pengambilan kesimpulan. Hasil dari penelitian ini dijelaskan bahwa strategi mengajar yang digunakan oleh guru bahasa inggris adalah visualization and PQRST. Visualization (1) untuk menggali ide siswa delam mengungkapkan pendapat.(2) buat gambar secara berurutan dalam pikiran kemudian mencocokkan gambar dalam pikiran mereka dengan bantuan visual nyata. (3) sebagai latihan mental pada siswa. PQRST (1) memudahkan siswa menemukan informasi teks dengan mudah (2) menumbuhkan rasa ingin tahu siswa (3) siswa lebih berpikir kreatif.

Keywords


Strategi Guru; Dalam Pembelajaran Pemahaman Membaca

Full Text:

PDF

References


Anderson, J. 2008. Practical English Language Teaching Reading. New York: McGraw-Hill companies.

Anderson, Mark & Kathy Anderson. 2003. Text Type in English. England: Macmillan publishing.

Alfassi, M. 2004. Reading to learn: effects of combined strategy instruction on high school students. The Journal of Educational Research, 97(4), 171-184.

Brown, H.D. 2001. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Second Edition. New York: Pearson Education Company.

Cahyono. 2011. The Teaching language Skill and English Language Components. Malang State University of Malang Press.

Crawford, A., Saul, E.W., Mathews, S. & Makinstner, J. 2005. Teaching and Learning Strategies for the Thinking.

Duke, N. K. & Pearson. 2005. Effective practices for developing reading comprehension. http://www.ctap4.org/infolit/trainers/comprehe_strategies.pdf.

Gibbons, P. 2002. Scaffolding Language Scaffolding Learning: Teaching Second Language Learners in the Mainstream Classroom. USA, Portsmouth: Heinemann

Harmer, J. 2007. The Practice of English Language Teaching fourth edition. New York: Longman.

Harvey, S., & Goudvis, A. 2000. Strategies that work teaching comprehension to enhance understanding. York, ME: Stenhouse Publishers.

Jaremy Harmer. 2008. How to Teach English. England Ocelot Publishing. Oxford.

Liang, L. A., & Dole, J. A. 2006. Help with teaching reading comprehension: Comprehension instructional frameworks. The Reading Teacher, 59(8), 742-753.

Miller, Puett C. 2004. Opening the Door: Teaching Students to Use Visualization to Improve Comprehension. Education World. Retrieved from http://educationworld.com/a_curr/prof dev/profdev094.shtml.

Miles, Matthew et al. 1984. Qualitative Data Analysis. London: Sage.

Sugiono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatifdan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulityo, G. H. 2011. Reading for Meaning Theories, Teaching Strategies, and Assessment. Malang. Pustaka Kaiswaran.




DOI: https://doi.org/10.33387/j.cakrawala.v10i2.4007

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Printed ISSN (p-ISSN): 2089-6115

Online ISSN (e-ISSN): 2808-3415
Our Journal has been indexed by:
 
STATISTIK PENGUNJUNG