EFEKTIFITAS MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR GEOGRAFI SISWA KELAS X SMA NEGERI 7 KOTA TERNATE

Sukarni Hi Kadir

Sari


In the process of teaching and learning in succeeds when students are able to understand and master the subjects taught. This study aims to determine student learning outcomes before and after using the learning model of Discovery Learning. The population in this study is all students of class X. Sampling is done using purposive sampling technique with the subject of the class. Methods of data collection research conducted using tests that include pretest and posttest.Teknik data analysis used to test the hypothesis is t test (independent sample t-test) dengantarafsignifikansi5 percent. The results of this study note that the initial ability of students, which is shown by having an average of 51.50 for the experimental class and 50.58 for the control class from the pretest and after the two classes were given different treatment had an average increase was 70.83 for experimental class and 62,25 for control class from result of posttest. From the t-test the average difference with the significant level of 0.05 is calculated> ttable, then Ho is rejected, it means that the average of student learning result using discovery learning learning model is better than the average of learning result that use conventional learning model. This means the use of discovery leraning learning model is more effective in order to improve student learning outcomes.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Azwar, S. (2002). Reliabilitas dan validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arikunto, S. (2002). Dasar- dasar Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

As'ari Djohar, (2007). Pendidikan Teknologi dan Kejuruan dalam Ilmu dan Aplikasi Pendidikan. Bandung: PT. Imperial Bhakti Utama.

Budiningsih, A. (2004). Belajar dan pembelajaran, Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Yogyakarta

Dimyati, Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Djamarah, Syaiful Bahri dan Azwan Zain (1997). Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta

Djohar, H. (2006). Pengembangan pendidikan nasional menyongsong masa depan. Yogyakarta: Garfika Indah.

Hamdani, (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia

Hamid Muhammad. (2015). Panduan Penilaian Untuk Sekolah Menengah Atas. Jakarta.

Hasan, S. (2012). Pengaruh Strategi Pembelajaran Kooperatif STAD, TGT dan Intergrasi STAD + TGT Terhadap Ketrampilan Metakognisi, Berfikir Kritis, dan Hasil Belajar Kognitif IPA-Biologi SD V di Kota Ternate. [Disertasi]. Tidak dipublikasikan. Malang. UM Malang.

Hasan,S dan Mulyati, Y. (2013). Penyusunan Perangkat Pembelajaran:Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Berkarakter Strategi Pembelajaran Tertentu. [Makalah]. Disampaikan pada kegiatan TOT Guru-Guru MI/MTs Kota Ternate dan Tidore

Muhammad, Ibrahim dan Djudju Sudjana (2007). Ilmu dan aplikasi pendidikan,Bandung: Pedagogiana press

Murniati AR dan Nasir Usman, (2009). Impelentasi Manajemen Stratejik dalam Pemberdayaan Sekolah Menengah Kejuruan. Bandung: Cita Pustaka Media Perintis.

Purwanto, N. (2004). Psikologi pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sanjaya, W. (2005). Pembelajaran dalam implementasi kurikulum berbasis kompetensi. Jakarta: Kencana Media Group.

Setianingsih, H. (2007). Keefektifan model pembelajaran kooperatif tipe STADpada pembelajaran matematika pokok bahasan segiempat siswa kelas VII semester 2 SMP Negeri 1 Kota Semarang. [Skripsi]. Tidak Diterbitkan. Universitas Negeri Semarang

Sudjana, Nana. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : PT. Ramaja Rosdakarya.

Sukardi, (2003). Metodologi penelitian pendidikan,Yogyakarta:Bumi Aksara

Trianto, (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep Landasan dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana




DOI: https://doi.org/10.33387/geocivic.v1i2.1104

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


============================================================================================================
Jurnal Geocivic is Indexed By:
    
  • P ISSN 2301-4334
  • E ISSN. 2722-3698
  • Published by: Jurusan Pendidikan IPS, FKIP Universitas Khairun, Ternate-Indonesia
  • Kontak Person: Dr. Rustam Hasyim, M.Hum., M.Pd. Mobile [WA]: +62 813-5600-4080
Office Email: geocivic@unkhair.ac.id
Office editor: Jalan. Bandara Baabullah Kampus I FKIP Universitas Khairun, Kelurahan Akehuda, Kecamatan Kota Ternate Utara, 97728

============================================================================================================

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.