PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN EXPLICIT INSTRUCTION

Alimuddin Sa'ban Miru, Muhammad Nurfauzi, Sanatang Sanatang

Sari


This study aims to determine the increase in student learning outcomes in the class XI TKJ network service technology subject at UPTD SMK Negeri 1 Sinjai through the application of the cooperative learning model of the explicit instruction type and to determine student responses in applying the explicit instruction learning model. This research is a classroom action research which consists of four stages, namely action planning, action implementation, evaluation and reflection. This research was conducted in two cycles. Data analysis techniques were carried out after data collection. The data analysis used is descriptive statistical data analysis. The results showed that student learning outcomes in the class XI TKJ network service technology subject at UPTD SMK Negeri 1 Sinjai through the application of the explicit instruction type cooperative learning model increased. Therefore, it is suggested to teachers and schools to apply explicit instruction learning models to the learning process in schools.

Kata Kunci


Implementation; explicit instruction; Learning Outcomes; Technology Network Service

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Afandi. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Unissula Press.

Anwar, A. S., & Lapenia, P. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Explicit Instruction untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pokok Bahasan Cahaya dan Sifatnya pada Siswa Kelas V di SD Negeri 1 Sembawa. Jurnal Lensa Pendas, 4(1), 52–59.

Arif, & Saputra, W. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Explicit Instruction dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas XI SMA. Jurnal Kajian Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan., 7(2), 20–28.

Darmiyati, D., & Hasanah, R Azwar. (2010). Metode Peneleitian. Pustaka Belajar.

BNSP. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Dirjen.

Friskilia, O., & Winata, H. (2018). Regulasi Diri (Pengaturan Diri) Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan.

Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 184.

Ihsana El Khuluqo. (2017). Belajar dan pembelajaran : konsep dasar, metode dan aplikasi nilai-nilai spiritualitas dalam proses pembelajaran. Pustaka Belajar.

Kardi, Nur. (2000). Pengajaran Langsung. Universitas Negeri Surabaya.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Bina Aksara.

Surajiyo. (2010). Filsafat Ilmu & perkembangannya di Indonesia. Bumi Aksara.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran. Prenada Media Group.

Suyanto. (1997). Pedoman Pelaksanaan Penelitian Tin dakan Kelas (PTK) Pengenalan Penelitian Tindakan Kelas. Dirjen Dikti.

Suyatno. (2009). Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Media Buana Pustaka.

Syamsuddin, A., Jannah, M., & Kristiawati, K. (2019). Penerapan Model Explicit Instruction Dalam Pembelajaran Matematika Materi Bilangan Romawi Pada Siswa Kelas Iv Sd Inpres Kapasa Makassar. MaPan, 7(1), 136–154.

Widoyoko. (2012). Pengaruh Kinerja Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa, Universitas Muh. Purworejo. Universitas Muh. Purworejo




DOI: https://doi.org/10.33387/humano.v13i2.5490

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.




 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Journal NameHUMANO: Jurnal Penelitian
Print ISSN1978-6115
Elektronik ISSN2597-9213
PublisherLembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat (LPPM) Universitas Khairun
AddressJalan Yusuf Abdurrahman Kampus II Unkhair, Kelurahan Gambesi, 97722 Kecamatan Kota Ternate Selatan, Provinsi Maluku Utara
CountryIndonesia
Emailhumano@unkhair.ac.id / humanounkhair@gmail.com 
URLhttps://ejournal.unkhair.ac.id/index.php/humano/index
DOIhttp://doi.org/10.33387/humano

Flag Counter

Statistik Pengunjung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.