GURU SEJARAH SEBAGAI AGEN PERUBAHAN DALAM PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN INOVATIF ABAD 21

Mutakharah Ansar, Bahri Bahri

Sari


This research aims to identify challenges and innovations in teaching history in the 21st century and explore the role of teacher professionalism in improving the quality of education. The method used is literature study, namely reviewing data that already exists and is ready to be used. The research results show that history teachers need to have high professionalism, technological skills, and the ability to create innovative learning in order to compete at the global level. Innovations in learning, such as the use of creative media and information technology, are critical to increasing student engagement and understanding. Key challenges include the need to overcome student boredom, utilize technology effectively, and ensure that history learning is relevant and contextual. It was found that creative and innovative history teachers can create a dynamic and interesting learning environment that helps students understand the material better and develop good character. This research emphasizes the importance of infrastructure support and training for teachers to integrate technology in history learning effectively. Thus, history teachers in the 21st century are expected to be able to overcome the challenges of globalization and take advantage of existing opportunities to improve the quality of education and produce competent and highly competitive human resources.

Kata Kunci


Learning Media; History Teacher; 21st Century

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Abrianto, Danny, and Harun Sitompul. 2014. “Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Komputer Dan Sikap Inovatif Terhadap Hasil Belajar Teknologi Informasi Dan Komunikasi.” Jurnal teknologi informasi & komunikasi dalam pendidikan 1(1): 50–62.

Akbar, Amin, and Nia Noviani. 2019. “Tantangan Dan Solusi Dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan Di Indonesia.” In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang,.

Andrijati, Noening. 2014. “Penerapan Media Pembelajaran Inovatif Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Di PGSD UPP Tegal.” Jurnal Penelitian Pendidikan 31(2).

Arifin, M Zainal, and Agus Setiawan. 2020. “Strategi Belajar Dan Mengajar Guru Pada Abad 21.” Indonesian Journal of Instructional Technology 1(2).

Asmi, Adhitya Rol. 2019. “Pengembangan Media Pembelajaran Audio Berbasis Podcast Pada Materi Sejarah Lokal Di Sumatera Selatan.” Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah 3(1): 49–56.

Fahrozy, Fazrul Prasetya Nur, Sofyan Iskandar, Yunus Abidin, and Mia Zultrianti Sari. 2022. “Upaya Pembelajaran Abad 19-20 Dan Pembelajaran Abad 21 Di Indonesia.” Jurnal Basicedu 6(2): 3093–3101.

Fajriana, Anggun Wulan, and Mauli Anjaninur Aliyah. 2019. “Tantangan Guru Dalam Meningkatan Mutu Pendidikan Agama Islam Di Era Melenial.” Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam 2(2): 246–65.

Hertiavi, Maria Agatha. 2020. “Penerapan E-Learning Dengan Platform Edmodo Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa.” Jurnal Komunikasi Pendidikan 4(1): 1–8.

Husain, Rusmin. 2016. “Guru Di Abad 21.” PROSIDING: 13.

Husain, Rusmin, and Anton Kaharu. 2020. “Menghadapi Era Abad 21: Tantangan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Di Kabupaten Bone Bolango.” Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5(1): 85–92.

Ilmiawan, Ilmiawan, and Arif Arif. 2018. “Pengembangan Buku Ajar Sejarah Berbasis Situs Sejarah Bima (Studi Kasus Pada Siswa Kelas X MAN 2 Kota Bima).” JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan) 2(3).

Istiarsono, Zen. 2016. “Tantangan Pendidikan Dalam Era Globalisasi: Kajian Teoretik.” Intelegensia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 1(2): 19–24.

Joebagio, Hermanu. 2017. “Tantangan Pembelajaran Sejarah Di Era Globalisasi.” ISTORIA Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah 13(1).

Kristanti, Irma, Sumardi Sumardi, and Nurul Umamah. 2019. “THE CHARACTER-BASED MODULES AND THEIR INFLUENCE ON HISTORICAL AWARENESS OF STUDENTS OF CLASS XI MIPA 4 SMAN PASIRIAN.” Jurnal Historica 3(1): 78–79.

Mansur, Hamsi, and Rafiudin Rafiudin. 2020. “Pengembangan Media Pembelajaran Infografis Untuk Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa.” Jurnal Komunikasi Pendidikan 4(1): 37–48.

Nugroho, Fajar. 2019. “Penggunaan Sumber Belajar Dalam Pembelajaran Sejarah Kontroversial.” Nosarara: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial 7(2).

Pramayogi, Ilham, and Wiwin Hartanto. 2019. “Inovasi Pembelajaran Sejarah.” SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah 1(2): 17–22.

Sadikin, Muhammad. “Pemanfaatan Media Gambar Mata Pelajaran Sejarah Di Kelas X Ips Sma Muhammadiyah 2 Pontianak.”

Supriadi, Dudun. 2018. “Implementasi Manajemen Inovasi Dan Kreatifitas Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran.” Indonesian Journal of Education Management & Administration Review 1(2): 125–32.

Susilo, Agus, and Sarkowi Sarkowi. 2018. “Peran Guru Sejarah Abad 21 Dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi.” Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah 2(1): 43–50.

Tafonao, Talizaro. 2018. “Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa.” Jurnal komunikasi pendidikan 2(2): 103–14.

Tafonao, Talizaro, and Yosua Budi Ristiono. 2020. “Peran Guru Agama Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Dengan Bantuan Multimedia.” Jurnal Komunikasi Pendidikan 4(1): 9–17.

Tarihoran, Emmeria. 2019. “Guru Dalam Pengajaran Abad 21.” SAPA-Jurnal Kateketik dan Pastoral 4(1): 46–58




DOI: https://doi.org/10.33387/humano.v15i1.8162

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.




 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Journal NameHUMANO: Jurnal Penelitian
Print ISSN1978-6115
Elektronik ISSN2597-9213
PublisherLembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat (LPPM) Universitas Khairun
AddressJalan Yusuf Abdurrahman Kampus II Unkhair, Kelurahan Gambesi, 97722 Kecamatan Kota Ternate Selatan, Provinsi Maluku Utara
CountryIndonesia
Emailhumano@unkhair.ac.id / humanounkhair@gmail.com 
URLhttps://ejournal.unkhair.ac.id/index.php/humano/index
DOIhttp://doi.org/10.33387/humano

Flag Counter

Statistik Pengunjung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

slot gacor slot gacor hari ini slot gacor 2025 demo slot pg slot gacor slot gacor