Case Study Strategy in Science Education: A Systematic Review of Student Learning Outcomes

Evi Ristiana

Sari


Mastery learning emphasizes full mastery of the material before students move on to the next stage. This approach includes formative evaluation, remedial for students who have not mastered the material, and enrichment for those who understand the material more quickly. This study uses the Systematic Literature Review (SLR) method to analyze the relationship between mastery learning and students' science learning outcomes based on 16 articles and 4 books. The results of the analysis show that mastery learning improves conceptual understanding, learning motivation, science learning outcomes, and student engagement. Strategies such as Student Teams Achievement Division (STAD), Mind Mapping, and Examples Non Examples have proven effective in improving learning mastery. However, challenges such as time constraints, teacher readiness, and differences in student learning speeds need to be addressed with additional guidance and periodic formative evaluation to optimize science learning outcomes

Kata Kunci


Systematic Literature Review, Complete Learning, Learning Outcomes, Science.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


A. H. Bakri, “Penerapan Metode Belajar Tuntas dalam Proses Pembelajaran,” Jurnal Pendidikan, pp. 31–37, 2020.

M. Judrah, “Konsep Pembelajaran Tuntas,” Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, vol. 1, no. 1, pp. 33–38, 2019.

F. Lafendry, “Teori Pendidikan Tuntas Mastery Learning Benyamin S. Bloom,” Tarbawi, vol. 6, no. 1, pp. 1–12, 2023.

M. S. Martono, “Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Strategi Tuntas Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Materi Hukum Newton dan Penerapannya Di Kelas X,” SOSCIED, vol. 2, no. 1, pp. 1–9, 2019.

E. Nona, “Penggunaan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VIII Mata Pelajaran IPA SMPS Katolik Christo Regi Ende,” OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, vol. 6, no. 2, pp. 259–266, 2022.

A. I. K. D. Putri, T. P. Putra, and P. D. A. Putra, “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 003 Beringin Teluk,” Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), vol. 1, no. 2, pp. 40–49, 2017.

S. A. Ratnasari, “Pengaruh Model Pembelajaran Tuntas (Mastery Learning) terhadap Minat dan Ketuntasan Belajar Siswa Kelas VIII MTs,” Panthera: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains dan Terapan, vol. 3, no. 2, pp. 58–72, 2023.

E. Saparudin, “Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Melalui Model Mastery Learning Pada Siswa Kelas XII SMAN 8 Palembang,” Edudikara: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, vol. 4, no. 1, pp. 42–51, 2019.

D. V. Sari, “Model Pembelajaran Mastery Learning Terhadap Pengaruhnya Pemahaman Konsep Materi Ilmu Pengetahuan Alam (Biologi) Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri 1 Muaro Jambi,” EDU-BIO Jurnal Pendidikan Biologi, vol. 2, no. 2, pp. 56–71, 2019.

S. Sarumaha, “Penerapan Strategi Pembelajaran Tuntas (Mastery Learning) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PPKN dikelas VIII SMP Negeri 1 Lolowau,” Journal Education and Development, vol. 12, no. 3, pp. 596–600, 2019.

S. Suharti, “Penerapan Model Pembelajaran Tuntas dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas IV SD,” Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, vol. 10, no. 2, pp. 122–134, 2018.

S. Syarifuddin, Z. Zubaidah, and K. Khairiah, “Penerapan Model Pembelajaran Mastery Learning (Belajar Tuntas) dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Akidah Akhlak,” At-Ta’lim: Media Informasi Pendidikan Islam, Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, vol. 21, no. 1, pp. 15–24, 2022.

Syahdan, “Peningkatan Motivasi dan Ketuntasan Belajar Melalui Penerapan Pembelajaran Kontekstual Berbasis Pemodelan Siswa Kelas VII Mts. Baiturrahim Kabar Pada Mata Pelajaran Qur'an Hadits Tahun Pelajaran 2019/2020,” Nusantara: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, vol. 1, no. 3, pp. 317–338, 2019.

D. Zulisyanto, “Penerapan Model Belajar Tuntas (Mastery Learning) dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa MI Roudlotul Huda,” Jurnal Profesi Keguruan, vol. 4, no. 1, pp. 18–21, 2018.

Dimyati and A. Mudjiono, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta, 2006.

S. B. Djamarah and A. Zain, Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta, 2010.

E. Sudarmanto et al., Model Pembelajaran Era Society 5.0, Cirebon: Grup Publikasi Yayasan Insan Shodiqin Gunung Jati Anggota IKAPI, 2021.

Riana, “Penerapan Model Belajar Tuntas untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Buku Harian/Pengalaman Pribadi Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Lahewa,” Universitas Dharmawangsa Repository, vol. 17, no. 2, pp. 952–968, 2013.

E. Suhartono, “Systematic Literature Review (SLR): Metode, Manfaat, dan Learning Analytics dengan Metode Data Mining di Dunia Pendidikan Tinggi,” INFOKAM, vol. 1, no. 13, pp. 73–86, 2017.

E. Triandini, S. Jayanatha, A. Indrawan, G. W. Putra, and B. Iswara, “Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia,” Indonesian Journal of Information Systems (IJIS), vol. 1, no. 2, pp. 63–77, 2019.




DOI: https://doi.org/10.33387/saintifik.v10i1.9825

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Editorial Office:
Sultan Baabullah Airport Street, Campus-1 Universitas Khairun
Akehuda sub-district, North Ternate district, Ternate City 97728

Contact:
 saintifika@unkhair.ac.id
 +62 857 3577 5015 (Aji Saputra, M.Pd)
 +62 823 6233 7804 (Hutri Handayani Isra, M.Pd)