Interactive Multimedia Tutorial of Discovery Learning Model (iMTDLM); Improving Pre-Service Physics Teachers’ Pedagogical Competence

Saprudin Saprudin, Nurdin Abdul Rahman, Fatma Hamid

Abstract


This study aims to develop an interactive multimedia tutorial of discovery learning model (iMTDLM) and to examine its effect on the improvement of pedagogical competence and the ability of pre-service physics teachers (PPTs) in constructing lesson plans. This development research follows the ADDIE model (Analyze, Design, Develop, Implement dan Evaluate). The instruments used include a validation sheet for iMTDLM product, an instrument for assessing pedagogical competence, and an instrument for evaluating lesson plans. The implementation phase involved 9 PPTs who were taking the course Teaching Practice 1 at a university in the city of Ternate. The results of the study showed that the iMTDLM was successfully designed by combining the use of Adobe Director 11 and Filmora software. The use of the iMTDLM in the Teaching Practice 1 course yields a positive effect on the improvement of pedagogical competence and the PPTs’ ability to construct lesson plans.

Keywords


iMTDLM, Discovery Learning, Pedagogical Competence

Full Text:

PDF

References


Abdullah, I, H., Saprudin, Zamzam, Z. (2015). Pemetaan Hasil Ujian Kompetensi Guru Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) di Kota Ternate (Laporan Akhir Studi). Kemdikbud: Tidak Diterbitkan

Bakri, F., Raharjo, S.B. (2015). Analisis Hasil Uji Kompetensi Guru Fisika. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika (JPPPF), 1(1), 91-96. https://doi.org/10.21009/1.01113

Branch, R. M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach (Vol. 722). Springer Science & Business Media.

Depdiknas. (2005). Undang-Undang Republik Indonesia, Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Depdiknas: Jakarta.

Dudung, A. (2018). Kompetensi Profesional Guru. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 5(1), 9-19. https://doi.org/10.21009/JKKP.051.02

Hamid, F., & Saprudin, S. (2020). Profil Kompetensi Pedagogik dan Profesional Mahasiswa Calon Guru Fisika. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 4(1), 1-8. https://doi.org/10.30599/jipfri.v4i1.644

Hariyani, S. (2020). Peningkatan Kompetensi Pedagogik guru Dalam melaksanakan literasi pada pembelajaran melalui lesson study di SDN Lemahputro 1 Sidoarjo. Journal of Indonesian Education, 3(1), 39-47.

Helmie, J., Nurviyani, V., Ristiani, I., Taufik, M. S., & Mulyana, A. (2022). Pelatihan Implementasi Virtual Reality (VR) Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Digital Untuk Mengembangkan Kompetensi Pedagogik Guru-Guru Sd Di Kec. Cipanas. Jurnal Warta Desa (JWD), 4(1), 34-40. https://doi.org/10.29303/jwd.v4i1.170

Junaid, R., & Baharuddin, M. R. (2020). Peningkatan kompetensi pedagogik guru melalui PKM lesson study. To Maega: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 122-129. http://dx.doi.org/10.35914/tomaega.v3i2.413

Marsen, S. B., Santosa, H., & Rochanah, S. (2021). The Effect of Pedagogical Competence and Work Environment toward Elementary School Teachers Performance. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(1), 668-677. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.563

Munir. (2012). Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nenden, N. (2020). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru SD Negeri Karsamenak Kota Tasikmalaya Melalui Penggunaan Media ICT (Information and Communication Technology). J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 1(2). http://dx.doi.org/10.25157/j-kip.v1i2.4404

Pujiastuti, E., Raharjo, T. J., & Widodo, A. T. (2012). Kompetensi profesional, pedagogik guru IPA, persepsi siswa tentang proses pembelajaran, dan kontribusinya terhadap hasil belajar IPA di SMP/MTs Kota Banjarbaru. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 1(1). https://doi.org/10.15294/ijcet.v1i1.127

PSG Panitia Sertifikasi Guru Rayon 130. (2013). Laporan Pelaksanaan Sertifikasi Guru Dalam Jabatan Tahun 2013; Buku 1 (Unpublished). Universitas Khairun, Ternate

PSG Panitia Sertifikasi Guru Rayon 130. (2012). Laporan Pelaksanaan Sertifikasi Guru Dalam Jabatan Tahun 2012; Buku 1 (Unpublished). Universitas Khairun, Ternate

Rusman. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer; Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung : Alfabeta

Saprudin. (2013). Profil Kompetensi Guru Bidang Studi Fisika pada Pelaksanaan Sertifikasi Guru dalam Jabatan Tahun 2012 di Provinsi Maluku Utara. Jurnal Omega, 2(1)

Saprudin. (2014). Analisis Capaian Kompetensi Guru Bidang Studi Fisika pada Pelaksanaan Sertifikasi Guru dalam Jabatan Tahun 2013 di Provinsi Maluku Utara. In Prosiding Seminar Kontribusi Fisika 2014 (SKF 2014)

Saprudin, Abdullah, I. H., Haerullah, A., & Saraha, A. R. (2016). Pengembangan media video tutorial model pembelajaran berbasis masalah pada materi kalor. EDUKASI, 14(2). http://dx.doi.org/10.33387/j.edu.v14i2.209

Saprudin, S., Haerullah, A. H., Abdullah, I. H., Saraha, A. R., & Hamid, F. (2018). Pengembangan Media Video Tutorial Model Discovery Learning Materi Tekanan Hidrostatis. In Prosiding Seminar Kontribusi Fisika 2017, Pp. 300-304

Sari, D. S., Hidayati, D. W., Wahyuni, A., Lestari, R. S., & Awaliyah, N. A. (2021). Pengembangan Kompetensi Pedagogik Guru SD melalui Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif di Era Pandemi Covid-19. Manggali, 1(2), 167-176. https://doi.org/10.31331/manggali.v1i2.1750

Situmorang, R., & Iriani, T. (2022). E-mentoring, Salah Satu Alternatif Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru. KONSTELASI: Konvergensi Teknologi dan Sistem Informasi, 2(1). https://doi.org/10.24002/konstelasi.v2i1.5619

Sudargini, Y., & Purwanto, A. (2020). the Effect of Teachers Pedagogic Competency on the Learning Outcomes of Students. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 1(4), 1-8. https://doi.org/10.7777/jiemar.v1i4.96

Sulastri, S., Sulikah, S., Nuraini, U., & Pitaloka, V. D. (2022). Mengembangkan kompetensi pedagogik calon guru melalui e-modif. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 10(2), 148-153. https://doi.org/10.26740/jupe.v10n2.p148-153

Sulistyaningrum, N. D., Rahmawati, S. S., Nisrina, N. S., Mutiati, L. N. A., & Aen, K. (2020). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru MI Al-Ihsan Melalui Pelatihan Microsoft Powerpoint. Edulab: Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 5(2), 118-134. https://doi.org/10.14421/edulab.2020.52-02

Supkhonovna, H. N. (2021). Technology for the development of the qualities of pedagogical competence in future teachers. Asian Journal of Multidimensional Research, 10(5), 372-382. http://dx.doi.org/10.3897/ap.1.e0333

Wulandari, R. W., & Mundilarto, M. (2016). Kompetensi Pedagogik Dan Profesional Guru Fisika Dalam Melaksanakan Pendekatan Saintifik Di SMAN Sleman. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK), 2(2), 92-104. http://doi.org/10.25273/jpfk.v2i2.701




DOI: https://doi.org/10.33387/tjp.v11i2.5756

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Saprudin Saprudin, Nurdin Abdul Rahman, Fatma Hamid

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

           

        

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TECHNO: Jurnal Penelitian
Published by: LPPM Universitas Khairun
Addres : Jalan Yusuf Abdurrahman Kampus II Unkhair, Kelurahan Gambesi, 97722 Kecamatan Kota Ternate Selatan, Provinsi Maluku Utara, Email: techno@unkhair.ac.id | URL: http://ejournal.unkhair.ac.id/index.php/Techno 

 


Techno Jurnal Penelitian is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.