SAORAJA SAWITTO SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN UNTUK MEMBANGUN KESADARAN SEJARAH

Bahri Bahri, Achmad Idrus Al Islami, Najamuddin Najamuddin

Sari


The position of history education in schools is less desirable, especially for students because history is synonymous with knowing and memorizing historical events or facts, and the teacher's lack of maximum use of learning resources in the surrounding environment will lead to boredom for students. Teaching history by emphasizing the use of historical sites around students is a solution so that learning history can be more easily understood. This study aims to determine the history of Saoraja Sawitto Kingdom, the use of the local site of the Saoraja Sawitto Traditional House as a source of learning history, the supporting and inhibiting factors of the local site of the Saoraja Sawitto Traditional House as a source of learning history. The research method used is the historical method with 4 steps, namely Heuristics, Criticism, Interpretation, and Historiography. Based on the research conducted, it was found that the Saoraja Sawitto traditional house was the home of the Kedatuan Sawitto Royal Palace which was formerly made of wood, but during the Colonial reign there was a change in the structure of the building which then changed its shape to a stone house. With the local historical site of Saoraja Sawitto, students are active and enjoy learning so that it can facilitate the teaching and learning process, especially in history subjects. One of the factors supporting the use of this existing house, namely the enthusiasm of students, and one of the inhibiting factors is the lack of literature regarding the Saoraja Sawitto traditional house.

Kata Kunci


Saoraja Sawitto; Kesadaran Sejarah

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Afrillyan Dwi Syahputra, Muhammad. Dkk. 2020. Peranan Penting Sejarah Lokal Sebagai Objek Pembelajaran Untuk Membangun Kesadaran Sejarah. HISTORIA: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, 4(1), 85-94.

Aman. 2011. Model Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta. Ombak

Amir, Muhammad (2013) Konfederasi Ajatapareng Kajian Sejarah Persekutuan Antar Kerajaan di Sulawesi Selatan Abad ke-16. Makassar. De La Macca.

Amir, Muhammad. (2018). Perlawanan Sawitto Terhadap Belanda Di Sulawesi Selatan Pada 1905-1906. WALASUJI. 9 (1). 1-21.

Azaryahu, M., & Foote, K. E. (2008). Historical space as narrative medium: on the configuration of spatial narratives of time at historical sites. GeoJournal, 73(3), 179-194.

Buana, Muhla Ardi. 2015. Pemanfaatan Sumber Sejarah Yang Ada Di Kota Jepara Oleh Guru Sejarah SMA N 1 Tahunan Jepara Kelas XI Dan XII Tahun Ajaran 2014/2015. Skripsi. Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Semarang.

Farida, N. (2014). Metode Penelitian Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Surakarta: Cakra Books.

Hendrayana. 2009. Sejarah 1 : Sekolah Menengah Atas dan Madrasah Aliyah Jilid 1. Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.

Isjoni. (2007). Pembelajaran Sejarah Pada Satuan Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Kartodirjo, S. (1993). Pendekatan Ilmu sosial dalam metodologi sejarah. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Lazmihfa, dkk. 2014. Pengembangan Bahan Ajar Sejarah (Modul) Berbasis Diorama Museum Benteng Vredeburg Untuk Meningkatkan Kesadaran Sejarah Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Kalasan Sleman Yogyakarta. Jurnal Historika. 15 (2), 71-82.

Lestari, Inayah Dewi. (2011). Efektifitas Pemanfaatan Situs-Situs Sejarah Di Banjarnegara Sebagai Sumber Belajar Dalam Pembelajaran Sejarah Pada SMAN 1 Banjarnegara dan SMAN 1 Bawang. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Nababan, S. A., Agung, L., & Yamtina, S. (2019). Pemanfaatan Situs Kota Cina Sebagai Sumber Permbelajaran Sejarah Lokal di Kota Medan. Jurnal ekonomi, sosial & humaniora, 1(4), 49-55.

Notosusanto, N. (1985). Mengerti Sejarah. Jakarta: UI-Press.

Patiung, Mirawaty. 2022. Situs Londa Sebagai Media Pembelajaran Sejarah Lokal Di Kabupaten Toraja Utara. Skripsi. Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum Universitas Negeri Makassar.

Rahman, Arif. 2017. Pemanfaatan Situs Sejarah sebagai sumber belajar di Ma Alma’arif Singosari Kabupaten Malang. Skripsi. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Sudarwani, Margareta. (2015). Karakter fisik dan non fisik gang baru pecinan semarang. Neo Teknika, 1(1). 352.

Suryadi. (2012). Pendidikan, Investasi SDM, dan Pembangunan: Isu, Teori, dan Aplikasi untuk Pembangunan Pendidikan dan Sumber Daya Manusia Indonesia. Bandung: Widya Aksara Press.

Syahputra, dkk. 2020. Peranan Penting Sejarah Lokal Sebagai Objek Pembelajaran Untuk Membangun Kesadaran Sejarah. HISTORIA: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah. 4(1), 85-94.

Tim Pengajar Jurusan Pendidikan Sejarah. (2018). Pengantar Ilmu Sejarah. Makassar: Tim Pengajar.

Wasino. 2009. Dari Riset Hingga Tulisan Sejarah. Semarang: Unnes Press.

Widja, I Gede. 1991. Sejarah Lokal Suatu Perspektif dalam Pengajaran Sejarah. Bandung : Angkasa.

Widja, I Gede.1989. Dasar- dasar Pengembangan Strategi serta Metode Pengajaran Sejarah . Jakarta: DepdikBUD Dirjen Dikti PPLPTK.




DOI: https://doi.org/10.33387/humano.v14i1.6072

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.




 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Journal NameHUMANO: Jurnal Penelitian
Print ISSN1978-6115
Elektronik ISSN2597-9213
PublisherLembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat (LPPM) Universitas Khairun
AddressJalan Yusuf Abdurrahman Kampus II Unkhair, Kelurahan Gambesi, 97722 Kecamatan Kota Ternate Selatan, Provinsi Maluku Utara
CountryIndonesia
Emailhumano@unkhair.ac.id / humanounkhair@gmail.com 
URLhttps://ejournal.unkhair.ac.id/index.php/humano/index
DOIhttp://doi.org/10.33387/humano

Flag Counter

Statistik Pengunjung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.