PENGARUH KUALITAS DAN HARGA PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN YANG DIMEDIASI OLEH WORD OF MOUTH (STUDI KASUS RUMAH TENUN PUTA DINO TIDORE)
Abstract
ABSTRACT
Objective: This study aims to determine the influence of product quality and price on purchasing decisions mediated by word of mouth in the case of the Puta Dino Tidore weaving house.
Methodology: The population in this study were all visitors to the Puta Dino Tidore weaving house. The number of samples in this research is the number of indicators/items x 7, namely 15 x 7 = 105 respondents
Finding: The partial hypothesis and simultaneous hypothesis are accepted, because the alpha value is smaller than 5%, except for the first hypothesis there is no significant effect.
Conclusion: The results of this research indicate that product quality does not have a significant effect on purchasing decisions; price has a significant effect on purchasing decisions; product quality has a significant effect on word of mouth promotion; price has a significant effect on word of mouth promotion; Word of Mouth has a significant influence on purchasing decisions. Product quality has a significant influence on purchasing decisions through word of mouth mediation. Price has a significant influence on purchasing decisions through word of mouth.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
REFERENSI
Alma, B. (2013). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
Amilia, S., & Nst, M. O. A. (2017). Pengaruh Citra Merek , Harga , dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Handphone Merek Xiaomi di Kota Langsa. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 6(1), 660–669.
Arianto, N., & Giovanni. (2020). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(1), 12–22.
Assauri, S. (2004). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Rajawali Press.
Astaki, N. P. D. P. P., & Purnami, N. M. (2019). Peran Word Of Mouth Memediasi Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. E-Jurnal Manajemen FEB Unud, 8(9), 5442–5461.
Bakti, U., Hairudin, & Setiawan, R. (2021). Pengaruh Harga, Personal Selling, Kualitas Produk Dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Motor Pada Dealer PT. Yamaha Putera Langkapura. Jurnal Cakrawala Indonesia, 1(1), 587–599.
Bayus, B. L. (1985). Word of Mouth: The Indirect Effects of Marketing Efforts. Journal of Advertising Research 25 (June/July) : 31-9. Journal of Advertising Research 25 (June/July) : 31-9.
Cesariana, C., Juliansyah, F., & Fitriyani, R. (2022). Model Keputusan Pembelian Melalui Kepuasan Konsumen Pada Marketplace : Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 211–224.
Fakhrudin, A., Yudianto, K., & D, Y. S. M. A. (2021). Word of mouth marketing berpengaruh terhadap keputusan kuliah. Forum Ekonomi, 23(4), 648–657.
Feigenbaum, A. V. (1992). Kendali Mutu Terpadu. Edisi Ketiga. Jakarta: Erlangga.
Gadhafi. (2015). Pengaruh Electronic Word Of Mouth terhadap Niat Pembelian yang di mediasi Citra Merek pada produk Laptop Acer di Surabaya. Skripsi. Manajemen pemasaran, STIE Perbanas.
Gitosudarmo, I. (2000). Manajemen Pemasaran. Jogyakarta: BPFEY.
Handoko, T. H. (2008). Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia, Cetakan ke 9. Yogyakarta: BPFE.
Hartini. (2012). Prinsip dan Dinamika Pemasaran, ed. Tiga. Yogyakarta: : J&J Learning.
Hasan, A. (2010). Marketing dari Mulut ke Mulut. Yogyakarta: Media Pressindo.
Ilmiyah, K., & Krishernawan, I. (2020). Pengaruh Ulasan Produk, Kemudahan, Kepercayaan, Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada Marketplace Shopee di Mojokerto. Maker: Jurnal Manajemen Program Studi Manajemen STIE SULTAN AGUNG, 6(1), 31–42.
Ismayana, S., & Hayati, N. (2018). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Produk Lipstik PIXY (Studi Pada Konsumen Produk Lipstik Pixy Toserba Borma Cipadung). Jurnal Sains Manajemen Dan Bisnis Indonesia (JRMSI), X(2), 1–15.
Kotler, P. (2005). Managemen Pemasaran. edisi kesebelas Jakar. Jakarta : PT. Indeks Kelompok Gramedia.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2013). Dasar-Dasar Pemasaran. Jilid I, Alih Bahasa Alexander Sindoro dan Benyamin Molan. Prenhalindo: Jakarta.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing management, 15th ed., Global edition. London : Pearson Education.
Kuberasyani, I. A. R., & Rahyuda, K. (2019). Peran Word of Mouth Memediasi Hubungan Antara Iklan dan Harga Terhadap Minat Beli. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 8(7), 4589–4618.
Laila, E. J., & Sudarwanto, T. (2018). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Jilbab Rabbani Di Butik QTA Ponorogo. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 06(01), 1–9.
Lystia, C., Winasis, R., Widianti, H. S., & Hadibrata, B. (2022). Determinasi Keputusan Pembelian: Harga, Promosi Dan Kualitas Produk (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(4), 392–403.
Machfoedz, M. (2010). Komunikasi Pemasaran Modern. Yogyakarta. Cakra Ilmu.
Made, N., Dewi, P., Imbayani, G. A., & Ribek, P. K. (2021). Pengaruh Social Media Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Yang Dimediasi E-Word of Mouth Pada Givanda Store Denpasar. Jurnal EMAS, 2(2), 28–42. www.validnews.id,
Maghfiroh, K. (2019). Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Word of Mouth Terhadap Kepuasan Konsumen Serta Implikasinya Pada Keputusan Pembelian Smartphone Xiaomi. Business Management Analysis Journal (BMAJ), 2(2), 34–44. https://doi.org/10.24176/bmaj.v2i2.4075
Maknun, L., & Mahendri, W. (2023). Pengaruh Kualitas Produk, Persepsi Harga dan Customer Experience Terhadap Word of Mouth Pada Skincare Brand Emina. Journal of Information Systems Management and Digital Business (JISMDB), 1(2), 33–42.
Marpaung, F. K., S, M. W. A., Sofira, A., & Aloyna, S. (2021). Pengaruh Harga, Promosi, Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Indomie pada PT. Alamjaya Wirasentosa Kabanjahe. Jurnal Manajemen, STIE LMI, 7(1), 49–64.
Matzler, K., Teichmann, K., Strobl, A., & Partel, M. (2019). The e ff ect of price on word of mouth : First time versus heavy repeat visitors. Tourism Management, Elsevier, 70, 453–459. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.09.013
Muriati, M., & Rino, R. (2022). Pengaruh Kualitas Produk dan Word of Mouth terhadap Niat Membeli Kembali dengan Keputusan Pembelian sebagai Mediasi Dalam Menggunakan Maxim. Jurnal Ecogen, 5(3), 387–399. https://doi.org/10.24036/jmpe.v5i3.13720
Nadiya, F. H., & Wahyuningsih, S. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Fashion 3second Di Marketplace (Studi Pada Mahasiswa Pengguna Fashion 3second Di Kota Semarang). Prosiding Seminar Unimus, 3, 1096–1104.
Ningsi, W. P. W., & Ekowati, S. (2021). Pengaruh Promosi Di Media Sosial Dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Skincare MS GLOW. Jurnal Manajemen Modal Insani Dan Bisnis (JMMIB), 2(1), 50–57. www. jurnal.imsi.or.id
Nurfauzi, Y., Taime, H., Hanafiah, H., Yusuf, M., & Asir, M. (2023). Quality And Competitive Pricing Literature Review : Analisis Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian , Kualitas Produk dan Harga Kompetitif. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 4(1), 183–188.
Nursila. (2021). Analisis Maketing MIX Terhadap Minat Beli Kain Tenun Puta Dino Kayangan Ngofa Tidore Kota Tifore Kepulauan. Yayasan AKrab Pekanbaru, 6(1), 230–243.
Oentoro, D. (2012). Manajemen Pemasaran Modern. Yogyakarta: LaksBang PRESSindo.
Peter, J. P., & Olson, J. C. (2014). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Jakarta: Salemba Empat.
Pranandha, K. E. S., & Kusumadewi, N. M. W. (2022). Peran Word of Mouth Memediasi Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 11(3), 443–463. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2022.v11.i03.p02
Rahayu, S. (2021). Pengaruh Harga , Kepercayaan dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pengguna E-commerce Tokopedia. Journal Mnagament, Business, and Acounting, 20(1), 40–50.
Sari, N., Saputra, M., & Husein, J. (2017). Pengaruh Electronic Word of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Pada Toko Online. Jurnal Manajemen Magiste, 03(01), 96–106.
Setiadi, N. . (2003). Perilaku Konsumen : Konsep dan Implikasi Untuk Strategi dan Penelitian Pemasaran. Jakarta : Kencan.
Siau, K. (2022). Pengaruh Word of Mouth Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Dimediasi Oleh Brand Image Pada Produk Jasa Pembiayaan Kredit Mobil PT. Maybank Indonesia Finance Bandung.
Sumarwan, U. (2015). Perilaku Konsumen Teori Penerapannya Dalam Pemasaran Edisi Kedua. Cetakan Ketiga. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.
Suryani, T. (2013). Perilaku Konsumen di Era Internet. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Tiya, M., Suari, Y., Luh, N., Sayang, W., & Nyoman, N. (2019). Pengaruh kualitas produk dan desain produk terhadap keputusan pembelian. BISMA (Bisnis Dan Manajemen), 5(1), 26–33.
Tjiptono, F. (2015). Strategi Bisnis Pemasaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Widjaja, A. T. (2016). Pengaruh word of mouth dan electronic word of mouth terhadap purchase intention: sebuah studi kasus mengenai perilaku konsumen terhadap jasa ojek online Gojek. Masters thesis, Universitas Tarumanegara.
Wijaya, P. Y., & Suasih, N. N. R. (2020). The effect of knowledge management on competitive advantage and business performance: a study of silver craft smes. Entrepreneurial Business and Economics Review, 8(4), 105–121. https://doi.org/10.15678/EBER.2020.080406
DOI: https://doi.org/10.33387/jms.v11i2.7327
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office: Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Khairun, Jl. Jusuf Abdulrahman Kotak Pos 53 Gambesi, Kota Ternate, Indonesia.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.